Als iemand op een afstand van meer dan 1.500 kilometer buiten Nederland is overleden, zal de repatriëring plaatsvinden per vliegtuig. De overledene zal dan doorgaans terechtkomen in Mortuarium Schiphol. Wat regelt Mortuarium Schiphol precies? Dat zullen we met u doornemen in dit blog.
Mortuarium Schiphol neemt de zorg voor een goede repatriëring volledig op zich. De medewerkers werken nauw samen met alle partijen die de repatriëring verzorgen, zoals de veiligheidsorganisaties, luchtvaartmaatschappijen, ambassades en consulaten. Ze streven ernaar de nabestaanden zo min mogelijk te belasten met alle documenten en andere zaken die er nodig zijn voor repatriëring.
Voordat een overledene het vliegtuig ingaat, wordt hij of zij door de overledenenverzorger gebalsemd en geplaatst in een zinken kist. Deze kist wordt luchtdicht gemaakt. Vervolgens plaatst de overledenenverzorger er een juten verpakking omheen, zodat de kist niet herkenbaar is. De overledene wordt vervoerd in het ruim. Als hij of zij op Schiphol is aangekomen zal hij of zij gebracht worden naar Mortuarium Schiphol.
De medewerkers van Mortuarium Schiphol houden de nabestaanden goed op de hoogte. Zo lichten ze de nabestaanden in wanneer het lichaam op Schiphol arriveert en begeleiden hen bij deze gebeurtenis. Ze bieden hen alle ruimte en rust die ze nodig hebben. Indien gewenst en mogelijk maken de overledenenverzorgers de overledene toonbaar. Nabestaanden krijgen uitgebreid gelegenheid om bezoek te ontvangen en afscheid te nemen in de verzorgingsruimte van het mortuarium. Ze kunnen daar ook rouwrituelen uitvoeren die bij hun cultuur of religie horen.
Mortuarium Schiphol is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor de instanties en vragen van nabestaanden. Zo kunnen ze er alles aan doen, de repatriëring zo snel mogelijk en naar wens van de nabestaanden te realiseren.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer